Etusivu > Jäsenpalvelu > Eläkkeelle siirtymässä?

Siirrytkö eläkkeelle? Toimita liittoon kopio eläkepäätöksestä!

Tieto eläkkeestä ei tule automaattisesti liiton ja työttömyyskassan tietoon. Eläkeläisjäsen säilyttää monet liiton jäsenedut, kuten tapaturma- ja matkavakuutuksen.

Palomiesliiton toimisto ja JATTK-työttömyyskassa tarvitsevat tiedon eläkkeelle siirtymisestä henkilöltä itseltään kirjallisena. Tieto ei tule suoraan työnantajalta tai liiton jäsenyhdistykseltä. Sääntöjen ja lain mukaan vain jäsenen henkilökohtaisella kirjallisella ilmoituksella tehty ilmoitus voidaan kirjata jäsenrekistereihin.

Liiton eläkeläisjäseneltä ei mene jäsenmaksua, sillä palkkaperintä katkeaa eläkkeelle siirryttäessä. Työttömyyskassasta eläkeläinen kuitenkin saa laskuja, jos eläkkeelle siirtymisestä unohtuu ilmoittaa. Liiton toimisto varmistaa, ettei kassan laskuja enää tule, kunhan saa jäseneltä henkilökohtaisen tiedon eläkkeestä.

Selvyyden vuoksi kannattaakin ottaa Kevan eläkepäätöksestä kopio heti sen saavuttua. Kopion voi lähettää liittoon joko perinteisellä postilla tai skannattuna sähköpostin liitteeksi. Kassasta eroamiseksi riittää, kun kopioon, esimerkiksi alareunaan tai viimeiselle sivulle, kirjoittaa viestiksi: ”Eroan Julkisten alojen teknisten työttömyyskassasta eläkkeeni alkamispäivästä xx.xx.xxxx alkaen” ja oman allekirjoituksen.

Kopio eläkepäätöksestä jää liiton toimistolle ja vain tieto kassasta eroamisesta etenee JATTK-työttömyyskassaan. Halutessaan kopiosta voi peittää kohdat, joissa on ilmoitettu eläkkeen suuruus tai tilinumero - näitä tietoja liitto ei tarvitse.

Eläkeläisen jäsenmaksu nolla euroa

SPALin ja HALin eläkeläisjäsen säilyttää lähes samat jäsenedut kuin työssä käyvä jäsen tai opiskelijajäsen. Jäsenyys on voimassa toistaiseksi. Eläkeläinen saa siis jäsenlehden, jäsenkortin, matkaedut ja säilyttää vapaa-ajan tapaturma- ja matkustajavakuutuksen kuten ennenkin. Työhön liittyvä oikeusturvavakuutus ei eläkeläisellä ole enää voimassa.

Vakuutusten osalta tilanne muuttuu 65 vuoden kohdalla, sillä tapaturma- ja matkustajavakuutuksen voimassaolo päättyy sen vuoden lopussa, kun jäsen täyttää 65 vuotta. Jos haluaa säilyttää esimerkiksi tapaturmavakuutuksen If Vahinkovakuutusyhtiössä tämänkin jälkeen, kannattaa olla If:n yhteydessä jo hyvissä ajoin ennen 65 vuoden ikäpyykkiä ja pyytää vakuutustarjous.

Liitosta kysellään silloin tällöin, onko eläkeläisjäsenen - tai esimerkiksi yrityksen tai muulla alalla työskentelevän henkilön - mahdollista maksaa liiton kannatusmaksua. Sääntöjen mukainen kannatusmaksu on 50 euroa vuodessa. Kannatusjäseneksi voi liittyä ilmoittamalla siitä sähköpostilla tai puhelimella.

Kun jäät eläkkeelle:
1. Lähetä kopio eläkepäätöksestä Palomiesliiton toimistoon.
2. Liitä mukaan allekirjoittamasi eroamisilmoitus työttömyyskassan jäsenyydenstä.
3. Ilmoita työpaikkasi palkanlaskijalle liiton jäsenmaksuperinnän lopettamisesta.

Kuva eläkeohjeet