Etusivu > Jäsenpalvelu > Jäsenedut > Matkustajavakuutus

Kuva matkustajavakuutus

Matkustajavakuutus ja tapaturmavakuutus

Harrastuksissa ja matkustaessa turvaa antavat Palomiesliiton jäsenilleen ottama vapaa-ajan tapaturmavakuutus ja matkustajavakuutus. Vakuutus sisältyy liiton jäsenmaksuun.

Tapaturmavakuutus

Vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta korvataan vapaa-aikana sattuneita tapaturmia, mikäli niitä ei korvata johonkin lakiin perustuen. Hoitokulujen varalta turva on 6 366 euroa ja pysyvän haitan varalta 11 779 euroa.

Vakuutus ei korvaa tapaturmia, jotka sattuvat urheiluliiton tai -seuran järjestämissä kilpailuissa, otteluissa tai niitä varten järjestetyissä harjoituksissa. Myöskään valmennusohjelman mukaisesti harjoiteltaessa sattuneita tapaturmia ei korvata. “Puulaakiurheilu” on vakuutuksen piirissä.

Vakuutusehdoissa määritellään riskialttiita lajeja, joita harrastaessa tai kokeiltaessa sattuneita tapaturmia ei korvata. Näitä lajeja ovat esimerkiksi urheilu- tai laitesukellus, taistelu- tai itsepuolustuslajit, kiipeilylajit, ilmailulajit tai moottoriurheilu.

Tarkempia tietoja korvattavista tapaturmista saa If-asiakaspalvelusta.

Matkustajavakuutus

Vapaa-ajan matkustajavakuutus korvaa matkasairauden ja -tapaturman aiheuttamia kuluja ilman ylärajaa, matkan peruuntumisesta ja keskeytymisestä aiheutuneita kuluja sekä kotiinkuljetukset Suomeen.

Jos sairastut tai loukkaat itsesi lomamatkalla, hakeudu Ifin lääkäriasemaluettelossa olevalle lääkäriasemalle - lääkäriasemaluettelon löydät osoitteesta www.if.fi/spal. Esittämällä jäsenkorttisi lääkäriasema laskuttaa hoidosta aiheutuneet kustannukset suoraan vakuutusyhtiöltä, eikä sinun tarvitse käyttää matkakassaasi lääkärinpalkkioiden maksamiseen.

Jos matkakohteessasi ei ole Ifin sopimuslääkäriasemaa, voit käydä missä tahansa lääkäriasemalla ja hakea korvauksen heti kotimaahan saavuttuasi joko internetin kautta (www.if.fi) tai soittamalla Ifin puhelinpalveluun puh. 010 19 18 18. Jäsenkorttia kannattaa kuitenkin aina tarjota, vaikka lääkäri ei olisikaan listassa.

Vakuutus on voimassa enintään 45 vuorokautta kestävillä vapaa-ajan matkoilla, myös kotimaassa päivittäisen elinympäristön ulkopuolella yli 50 kilometrin etäisyydellä kotoa. Päivittäisellä elinympäristöllä tarkoitetaan koti-, työ-, vapaa-ajan asunto- tai opiskelupaikkakuntaan sekä näiden välisiä matkoja. Vapaa-ajan asunnoksi rinnastetaan yli 45 vuorokaudeksi vuokrattu mökki.

Turva ei ole voimassa sellaisella työhön liittyvällä matkalla, jonka ajalta työnantaja maksaa työehtosopimuksen mukaan palkkaa, päivärahaa tai matkakulujen korvausta, tai matkaa joka koskee pakollista opiskelua tai työharjoittelua.

Vakuutusturvaan sisältyvät mukana matkustavat oman perheen alle 20-vuotiaat lapset. Matkatavaroita matkustajavakuutuksen piiriin ei kuulu, joten ne kannattaa turvata erillisellä matkatavaravakuutuksella.

Yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia matkustajavakuutuksesta

Ifin logo

Lisätietoja vakuutuksista
If-asiakaspalvelu
puh. 010 19 19 19
www.if.fi/spal

Vahinkoilmoitukset
If-vahinkopalvelu
puh. 010 19 18 18
www.if.fi/spal

Jäsenkortti on vakuutuskortti
Matkustajavakuutuksen vakuutuskorttina toimii SPALin ja HALin jäsenkortit. Kortti kannattaa pitää aina matkalla mukana.