Etusivu > Jäsenpalvelu > Jäsenedut > Matkustajavakuutus > Kysymyksiä ja vastauksia matkustajavakuutuksesta

Yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia matkustajavakuutuksesta

Palomiesliitto on vakuuttanut jäsenensä vapaa-ajan matka- ja tapaturmavahinkojen varalle. Liiton ottama matkavakuutus turvaa myös vanhemman mukana matkustavat alle 20-vuotiaat lapset.

If kokosi yleisimpiä kysymyksiä matkavakuutuksista, jotka on hyvä lukaista läpi ennen matkaa. Kun vakuutusasiat ovat kunnossa ja laukku pakattu, matka voi alkaa!

Mikä matkavakuutuksessa on tärkeintä?
  • Matkavakuutuksessa olennaista on sairauden ja tapaturman hoitokulut kattava turva. Sen avulla voit saada nopeasti apua missä päin maailmaa tahansa.
  • Matkavakuutuksessa ei ole euromääräistä korvauskattoa toisin kuin useimmissa muissa henkilövakuutuksissa. Jos esimerkiksi sairastut vakavasti ulkomailla ja sinut joudutaan lennättämään Suomeen hoitoon, matkavakuutus on välttämätön − vain harvalla on sukanvarressaan kymmeniä tuhansia euroja ambulanssilentoja varten.
Mitä muuta matkavakuutus kattaa?
  • Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkalla alkavien sairauksien ja tapaturmien varalle. Lisäksi vakuutus sisältää turvan matkan peruuntumisen ja keskeytymisen varalle, jos matkustaja esimerkiksi sairastuu tai loukkaantuu vakavasti ennen matkaa tai matkan aikana.
  • Matkavakuutus kattaa myös matkalta myöhästymisiä, jos matkustaja myöhästyy esimerkiksi matkan alkamispaikasta bussin rikkoutumisen takia.
Tarvitsevatko lapset oman matkavakuutuksen?
  • Liiton jäsenilleen ottamaan matkavakuutukseen sisältyvät jäsenen mukana matkustavat alle 20-vuotiaat lapset. Ilman vanhempiaan matkustavat lapset tarvitsevat oman vakuutuksen.
Sisältyvätkö matkalla olevat tavarat matkavakuutukseen?
  • Ei. Voit vakuuttaa matkatavarasi erikseen.
  • Huomaa kuitenkin, että esimerkiksi Ifin asiakkailla matkalla olevat tavarat kuuluvat automaattisesti kotivakuutukseen piiriin, joten tällöin matkalla mukana olevia tavaroita ei yleensä tarvitse vakuuttaa erikseen.
Mitä matkalla useimmin sattuu?
  • Suomalaiset kärsivät matkoilla useimmiten flunssaan tai vatsan toimintaan liittyvistä oireista. Myös allergiat ja ihon palaminen ovat yleisiä matkalaisten kiusaajia. Yleisimpiä tapaturmia ovat kaatumisten aiheuttamat ruhjeet tai murtumat.
  • Mukaan otettavat peruslääkkeet, yleinen varovaisuus sekä matkavakuutus ovat parhaat keinot varautua vahinkoihin etukäteen.
Kattaako matkavakuutus esimerkiksi reissussa tehtävät juoksulenkit? Entä sukelluksen?
  • Vakuutus kattaa lenkkeilyn, mutta esimerkiksi laitesukellus, riippuliito ja benjihyppy eivät sisälly liiton jäsenilleen ottamaan vakuutusturvaan.
  • Riskialttiit harrastukset vaativat erillisen vakuutuksen ja edellyttävät keskittäjäasiakkuutta Ifissä. Jos olet epävarma, kattaako liiton ottama matkavakuutus lomasi urheilulajit, ota yhteyttä Ifin asiakaspalveluun.
Millä tavoin matkavakuutus korvaa matkan peruuntumisesta aiheutuvia kuluja?
  • Matkan peruuntumiskuluja korvataan silloin, kun peruuntuminen johtuu esimerkiksi vakuutetun vakavasta tapaturmasta tai sairaudesta ja perustuu lääkärin määräykseen. Tällöin matkavakuutus korvaa niitä etukäteen maksettuja kuluja, joista esimerkiksi matkatoimisto ei ole vastuussa.
  • Jos kyseessä on pakettimatka, korvaa matkavakuutus matkatoimiston toimistokulut. Jos kyseessä on valmismatkaehdoissa tarkoitettu erityisehtojen mukainen matka, korvataan matkan peruuntumisesta aiheutuneita kuluja enintään 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta enintään 25 prosenttia. Mikäli kyseessä on omatoimimatka, korvataan kustannuksia enintään 3000 euroon asti yhtä matkaa ja vakuutettua kohti. Tiedon siitä, onko matkasi pakettimatka vai erityisehtojen mukainen matka, saat omasta matkatoimistostasi.
Tarvitsenko matkalle matkavakuutuskorttia tai -todistusta?
  • Kyllä. Kun esität lääkärissä tai sairaalassa matkavakuutuskorttisi tai -todistuksen, Ifin yhteistyökumppanit laskuttavat suoraan Ifiä. Matkakohteesi sopimuslääkärit löydät osoitteesta if.fi/spalJäsenvakuutukset-sivun alalaidasta Katso vinkit

• Ammattiliittojen jäsenkortti toimii useimmiten myös matkavakuutuskorttina. Jos et ole varma, tarvitsetko erillisen matkavakuutuskortin ammattiliiton jäsenkortin lisäksi, tarkista asia Ifistä.
  • Jos matkustat Venäjälle, tarvitset viisumia varten matkavakuutustodistuksen, jonka saat Ifin asiakaspalvelusta.
Miten toimin, jos sairastun tai loukkaannun matkalla?
  • Hakeudu ensin hoitoon. Jos olet Yhdysvalloissa, Kanadassa tai Etelä-Amerikassa ja tarvitset maksusitoumuksen, ota aina yhteys Ifin sopimuskumppani GMMI Globaliin. Yhdysvalloissa voit hoidattaa pieniä matkavaivoja ilman ajanvarausta myös apteekkien yhteydessä sijaitsevilla Take Care -klinikoilla.
  • Esitä lääkärissä matkavakuutuskorttisi tai -todistuksesi. Ifin sopimussairaalat ja -lääkärit laskuttavat suoraan Ifiä. Jos lääkäri ei laskuta suoraan Ifiä, maksa kulut ensin itse tai ota yhteys Ifiin.
Miten saan yhteyden Ifiin ulkomailta?
  • If palvelee matkavakuutusasioissa seuraavasti:

Korvauspalvelu ja vahinkoilmoitukset
    (arkisin kello 9 - 18 Suomen aikaa)

Asiakaspalvelu
    +358 10 19 19  19
    (arkisin kello 8–20 Suomen aikaa)

If Hätäpäivystys
    (illat ja viikonloput)
  • Voit ilmoittaa vahingoista vuorokauden ympäri Internetissä omassa If Kansiossasi osoitteessa if.fi.
Mistä saan lisätietoa matkavakuutukseni sisällöstä?
  • Saat lisätietoa matkavakuutuksesi sisällöstä ja muista jäsenetuvakuutuksistasi osoitteesta if.fi/spal tai soittamalla Ifiin.

Tunnisteet: vakuutukset