Jäsenpalvelu:

Etusivu :: Jäsenpalvelu :: Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä liiton toimistolle esitettyjä kysymyksiä.

Jäseneksi liittyminen

Työpaikan vaihtaminen

Työttömyys

Jäsenmaksut

Jäsentietojen muutos

Eläkkeelle jääminen

Vuorotteluvapaa

Kriisiapu

Vakuutukset

Lakimiehen palvelut

Voinko liittyä Palomiesliittoon jo opiskeluaikana

Kyllä voit. Liittymislomakkeen voit tallentaa netistä, pyytää yhdistyksesi luottamusmieheltä tai tilata toimistolta.

Työttömyyskassaan voit liittyä siinä vaiheessa, kun menet kesätöihin tai osa-aikatöihin (vähintään 18 tuntia viikossa) ja samalla alkaa täyttyä ansiosidonnaisen työttömyysturvan edellyttämä työssäoloehto. Kun työssäoloa on kertynyt yhteensä 34 viikkoa, olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan.

Palomiesliiton jäsenet on vakuutettu JATTK-työttömyyskassassa. Opiskeluajalta ei tarvitse maksaa liiton jäsenmaksua. Mikäli olet liittynyt työttömyyskassaan, maksat vain kassan jäsenmaksun. Jäsenmaksu on 3,50 euroa kuukaudessa (2014).

Olen valmistunut pelastajaksi, mutta minulla ei ole vielä työpaikkaa. Voinko liittyä Palomiesliittoon?

Kyllä voit. Lomakkeeseen ei merkitä paikallisyhdistystä, vaan tässä tapauksessa liityt liittoon henkilöjäseneksi.

Työttömyyskassaan voit liittyä siinä vaiheessa, kun työllistyt. Työttömyyskassaan voi liittyä myös osa-aikaisesti (vähintään 18 tuntia viikossa) työllistyvät.

Kuinka voin liittyä Palomiesliittoon?

Liittoon liitytään täyttämällä jäsenlomake, jonka voit tulostaa netistä tai pyytää paikallisyhdistyksen jäsenasioidenhoitajalta. Lomakkeita on yleensä näkyvillä myös työpaikoilla. Tarvittaessa jäsenlomakkeen voi tilata myös liiton toimistolta toimisto@palomiesliitto.fi tai p. 09 867 8880.

Mikäli sinulla on työpaikka tai olet osa-aikaisesti työssä (vähintään 18 tuntia viikossa) on suositeltavaa liittyä myös työttömyyskassaan, koska vain siten varmistat ansiosidonnaisen työttömyysturvan. Kun työssäoloa on kertynyt yhteensä 34 viikkoa, olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Palomiesliiton jäsenet on vakuutettu JATTK-työttömyyskassassa.

Jäsenlomake pitää toimittaa siihen paikallisyhdistykseen, johon liityt. Työttömyyskassan liittymislomake tulee toimittaa suoraan Palomiesliiton toimistolle osoitteeseen Vernissakatu 6, 01300 Vantaa. Työttömyyskassan liittymislomake on syytä toimittaa viivyttelemättä, koska kassan jäsenyys alkaa siitä päivästä, kun lomake saapuu liiton toimistolle.

Kuulun toiseen liittoon, mutta haluaisin liittyä Palomiesliittoon. Kuinka toimin?

Liittoon liitytään täyttämällä jäsenlomake, jonka voit tulostaa nettisivulta tai pyytää paikallisyhdistyksen jäsenasioidenhoitajalta. Lomakkeita on yleensä näkyvillä myös työpaikoilla. Tarvittaessa jäsenlomakkeen voi tilata myös liiton toimistolta toimisto@palomiesliitto.fi tai p. 09 867 8880.

Jäsenlomakkeesta löytyy kohta, jonka täyttämällä valtuutat Palomiesliiton irtisanomaan jäsenyytesi aikaisemmasta liitosta ja mahdollisesta työttömyyskassasta. Aikaisemmasta liitosta eroaminen ja liittyminen Palomiesliittoon kannattaa tehdä kuukauden sisällä, jotta et menetä aiemmassa liitossasi kertynyttä jäsenyysaikaa.

Mitä minun pitää tehdä, kun vaihdan työpaikkaa?

Sinun pitää ilmoittaa työpaikan vaihdoksesta jäsenlomakkeella, josta löytyy kohta ”Työnantajan vaihto”. Samalla täytetään myös valtakirja uudelle työnantajalle jäsenmaksun perimiseksi suoraan palkasta.

Jos siirryt toisen pelastuslaitoksen palvelukseen, on suositeltavaa vaihtaa myös paikallisyhdistyksen jäsenyyttä. Mikäli vaihdat myös paikallisyhdistystä, muista rastittaa jäsenlomakkeesta kohta ”Jäsenyhdistyksen vaihto” ja toimita hakemuksesi uuden yhdistyksesi jäsenasiainhoitajalle.

Olen jäämässä työttömäksi. Mitä pitää tehdä?

Työttömän pitää ilmoittautua viivyttelemättä työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon. Työttömyyspäivärahaa voidaan maksaa vain siltä ajalta, jolloin on ollut työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa. Omavastuuaika alkaa (7 pv) siitä, kun on ilmoittautunut työnhakijaksi.

Ota työ- ja palvelutodistus mukaan, kun menet ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi.

Palomiesliiton jäsenet on vakuututtu JATTK-työttömyyskassassa. Käytännössä se tarkoittaa, että olet osana jäsenmaksuasi maksanut myös työttömyyskassan jäsenmaksun. Ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan liittyvät asiat hoidetaan suoraan työttömyyskassan kanssa.

Jos olet kokonaan työtön, voit lähettää ensimmäisen päivärahahakemuksen liitteineen työttömyyskassaan kahden - kolmen viikon ajalta työttömyyden alkamisesta ja sen jälkeen neljältä kalenteriviikolta jälkikäteen. Jos hakemisjaksolla on satunnaisia töitä, liitä palkkatodistukset työaikaselvityksineen mukaan.

Jos teet osa-aikatyötä, hae päivärahaa kalenterikuukausittain tai neljän kalenteriviikon jaksoissa jälkikäteen ja liitä mukaan jäljennös työsopimuksesta sekä palkkatodistus viikoittaisine työaikaselvityksineen haettavalta kuukaudelta. Edellä sanottu koskee myös satunnaisia työpäiviä/työkeikkoja tekeviä.

Muista hoitaa jäsenmaksuvelvoitteesi myös työttömyyden aikana! Työttömyyskassan jäsenmaksu (vakuutusmaksu) tulee aina maksaa, jotta jäsenyys pyysyy voimassa. Ota asiasta yhteys työttömyyskassaan ja/tai ammattiliittoosi.

JATTK-työttömyyskassan puhelinpäivystyksestä saat lisätietoja: ma - to klo 9 – 11.30 p. (09) 720 6820 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@jattk.fi.

Päivärahahakemuksen voit postittaa osoitteeseen: JATTK-työttömyyskassa, Pasilanraitio 9 B, 00240 Helsinki

Jään pian eläkkeelle. Loppuuko jäsenyyteni Palomiesliitossa?

Palomiesliiton jäsenyytesi jatkuu edelleen, mutta sinun ei tarvitse maksaa enää jäsenmaksua. Vakuutusturvasi on voimassa kunnes täytät 65 vuotta.

Eläkeläisjäsenen kannattaa erota työttömyyskassasta, sillä työttömyyskassan etuuksiin ei ole enää eläkkeellä ollessa oikeuksia.

Eläkkeellä jäämisestä tulee ilmoittaa liiton toimistolle mieluiten kirjallisesti esim. sähköpostilla toimisto@palomiesliitto.fi. Ilmoitukseen tulee merkitä, mistä päivämäärästä lähtien on jäänyt eläkkeelle ja että työttömyyskassan jäsenyys voidaan irtisanoa samasta päivämäärästä. Muista lisätä myös omat yhteystiedot.

Mikäli jäät muulle eläkkeelle kuin vanhuus- tai työeläkkeelle (esim. työkyvyttömyyseläkkeelle, sairaseläkkeelle), ota yhteys toimistolle.

Osoitteeni muuttuu. Ilmoitanko siitä toimistolle?

Liitto saa osoitteenmuutokset suoraan Itellasta jäsenrekisterijärjestelmään. Mikäli olet kieltänyt osoitetietojen luovutuksen, voit ilmoittaa erikseen osoitteen muutoksesta sähköpostilla toimisto@palomiesliitto.fi tai liiton verkkosivuilla olevalla lomakkeella.

Olen jäämässä vuorotteluvapaalle. Miten toimin?

Työntekijä on oikeutettu vuorottelukorvaukseen, jos hänelle on kertynyt eläkevakuutettua työssäoloaikaa vähintään 16 vuotta ja että työsuhde samaan työnantajaan on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään 13 kuukautta ennen vuorotteluvapaan alkamista.

Tähän 13 kuukauden ajanjaksoon voi sisältyä yhteensä enintään 30 päivän palkaton poissaolo. Sairaudesta tai tapaturmasta johtuva poissaolo rinnastetaan työssäoloon.

Vuorottelukorvauksen maksaa työttömyyskassa, jos työntekijä on ollut kassan jäsenenä ennen vuorotteluvapaan alkamista vähintään kahdeksan kuukautta (= 34 viikkoa). Muussa tapauksessa korvauksen suorittaa KELA.

Vuorottelukorvauksen täysi määrä on 70 % siitä työttömyyspäivärahasta, johon henkilöllä olisi työttömänä ollessaan oikeus. Jos henkilöllä on vähintään 25 vuotta eläkkeeseen oikeuttavaa työhistoriaa, vuorottelukorvauksen määrä on 80 % siitä työttömyyspäivärahasta, johon henkilöllä olisi työttömänä ollessaan oikeus.

Vuorottelukorvaushakemuksen tulee liittää palkkatodistus, eläkelaitoksen ansiotyöluettelo verokortti sekä jäljennös vuorottelusopimuksesta.

Vuorotteluvapaasta pitää muistaa ilmoittaa myös Palomiesliiton toimistolle, sillä liiton jäsenmaksu tulee maksaa myös vuorotteluvapaan ajalta. Ilmoitus tulee tehdä kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla toimisto@palomiesliitto.fi. Normaalisti jäsenmaksu tulee liittoon työnantajaperinnän kautta, mutta vuorotteluvapaan ajalta lasku tulee suoraan liiton toimistolta. Vuorotteluvapaalla olevan jäsenmaksu on kahdeksan euroa kuukaudessa.

Lähden AP-kurssille, miten käy jäsenmaksun?

Jos kurssin aikana et ole vakituisessa työssäsi, jäsenmaksusi on 10 euroa kuukaudessa. Ilmoita opiskelusta toimistolle.

Palkanmaksuni keskeytyy, mitä tapahtuu jäsenmaksulleni?

Ilman ansiotuloa olevan jäsenen (työtön, perhevapaalla, sairasloma, vuorotteluvapaa tms.) jäsenmaksu on 10 euroa kuukaudessa. Muista ilmoittaa työssä poissaolosta itse toimistolle! Tieto ei tule työantajasi kautta.

Mistä saan apua vakavassa loukkaantumisessa tms. kriisitilanteessa?

Henkilökohtaisissa tai perheen kriisitilanteessa ole ensin yhteydessä omaan paikallisyhdistykseesi ja tarvittaessa liiton toimistolle. Tukitoimet katsotaan tilanteen mukaan.

Mistä saan hautausavustusta?

Liitolla ei ole vakiintunutta hautausavustusta. Pääsääntöisesti avustusta kysytään oman kunnan sosiaalitoimistosta.

Millaisia urheilutilanteita tapaturmavakuutus korvaa?

Vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta korvataan vapaa-aikana sattuneita tapaturmia, mikäli niitä ei korvata johonkin lakiin perustuen. Hoitokulujen varalta turva on 5 000 euroa ja pysyvän haitan varalta 10 515 euroa.

Vakuutus ei korvaa tapaturmia, jotka sattuvat urheiluliiton tai -seuran järjestämissä kilpailuissa, otteluissa tai niitä varten järjestetyissä harjoituksissa. Myöskään valmennusohjelman mukaisesti harjoiteltaessa sattuneita tapaturmia ei korvata. “Puulaakiurheilu” on vakuutuksen piirissä.

Vakuutusehdoissa määritellään riskialttiita lajeja, joita harrastaessa tai kokeiltaessa sattuneita tapaturmia ei korvata. Näitä lajeja ovat esimerkiksi urheilu- tai laitesukellus, taistelutai itsepuolustuslajit, kiipeilylajit, ilmailulajit tai moottoriurheilu.

Tarkempia tietoja korvattavista tapaturmista saa If-asiakaspalvelusta, puh. 010 19 19 19.

Tarvitsen lakimiehen apua yksityisasioissani. Saako liiton kautta apua?

Saat liiton kautta yhteyden lakiasiaintoimistoon, joka auttaa yksityisasioissa. Kysy yhteystietoja toimistolta.