Etusivu > Palomiesliitto

Kuva Palomiesliitto

Yhdessä olemme vahvempia!

Suomen Palomiesliitto SPAL on Suomen suurin pelastusalan ammattiliitto. Liitto ajaa ja valvoo pelastus-, ensihoito- ja hätäkeskustyöntekijöiden etuja ja oikeuksia sekä edistää heidän hyvinvointiaan työelämässä.

SPALissa on noin 4 360 jäsentä, jotka työskentelevät kuntasektorilla pelastusalan ja ensihoidon ammateissa sekä valtion hätäkeskuksissa. Jäsenten tyypillisiä ammattinimikkeitä ovat mm. palomies, palomies-sairaankuljettaja, ensihoitaja, palomies-ensihoitaja, paloesimies, ylipalomies, palomestari, palopäällikkö ja hätäkeskuspäivystäjä.

Liitto muodostuu 28 jäsenyhdistyksestä, joiden kautta jäsenet saavat luottamusmiespalvelut ja virkasuhdeneuvontaa. Yhdistykset toimivat itsenäisesti omien sääntöjensä mukaisesti ja järjestävät erilaista toimintaa.

Jäsenyhdistyksistä 27 on pelastustoimen ja ensihoidon jäsenten paikallisyhdistyksiä. Hätäkeskuksissa työskentelevien yhdistys on Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL.

SPAL on vahvasti mukana pelastus-, ensihoito- ja hätäkeskushenkilöstön edunvalvonnassa: työehtojen ja työolojen kehittämisessä. Etujärjestönä liitto valvoo jäsentensä ammatillisia ja taloudellisia etuja, vaikuttaa heidän yhteiskunnallisen aseman ja oikeuksien kehitykseen sekä edistää heidän yhteenkuuluvuuttaan, yhteistoimintaa ja keskinäistä vastuuntuntoa.

SPALin organisaatio

Liittokokous
ylin päätäntävalta

päättää taloudesta ja toiminnasta, toimeenpanee liittokokouksen päätökset