Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Turvallisuusympäristö muuttuu, rahoitus laahaa menneessä
08.05.2017

Turvallisuusympäristö muuttuu, rahoitus laahaa menneessä

Hallitus päätti puoliväliriihessään sisäministeriön hallinnonalan resursseista vuosille 2018–2021.

Turvallisuuden viranomaistoimintaan ohjataan kymmeniä miljoonia euroja lisärahoitusta.

Hallituksen mukaan Suomen turvallisuusympäristö on muuttunut nopeasti aiempaa huonommaksi. Konfliktit ja kriisit eri puolilla maailmaa heijastuvat kotimaan turvallisuuteen. Elämme uudenlaisten uhkien aikaa ja kuka tietääkään, mitä on vielä odotettavissa.

Puoliväliriihen päätöksestä kertovat otsikot julistivat iloisesti, että "Turvallisuusympäristön muutos näkyy panostuksina sisäiseen turvallisuuteen".

Todella ilahduttava uutinen, jos se olisi täysin totta! Nimittäin pelastuslaitokset eivät puoliväliriihessä saaneet euron murustakaan rahoitusta. Vuoden 2018 lisärahoitus kohdistuu pääosin poliisille ja Rajavartiolaitokselle.

Viimeksi asiaa tarkistaessani, pelastustoimella oli merkittävä rooli turvallisen ja kriisinkestävä Suomen rakentamisessa. Pelastustoimen toiminta-ajatuksena on yhteiskunnan turvallisuuden parantaminen kaikissa oloissa - myös poikkeusoloissa. Pelastustoimi on siviilivalmiuden vahva yhteensovittaja ja luotettu yhteistyökumppani.

Näin pelastustoimen ajatus on kirjattu sisäministeriön päättämään pelastustoimen strategiaan, joten tottahan tämä kaikki on?

Vaan miten on rahoituksen laita - nyt kun turvallisuusympäristö siis on muuttunut huonommaksi?

Me pelastustoimessa tiedämme, että jos uudenlaisten uhkat konkretisoituvat maamme rajojen sisäpuolella, pelastustoimea tarvitaan yhdessä poliisin ja rajanvartion kanssa ratkaisemaan ja hoitamaan ongelmia. Pelastuslaitoksilla pitää olla voimaa ja valmiutta.

Tulevat vuodet eivät näytä rahoituksen suhteen paremmalta. Hallitus itsekin myöntää, että turvallisuusympäristön nopeasta muutoksesta huolimatta sisäministeriön hallinnonalan määräraha vain pienenee vuosina 2018–2021. Rahaa sisäisten turvallisuusviranomaisten toimintaan ohjataan ainakin sata miljoonaa euroa aiempaa vähemmän.

Nähtäväksi jää, onko viranomaisten budjettien paikkailu puoliväliriihien lisärahoituksilla myös tulevien hallituksien tapa?

Pelastustoimen näkökulmasta tällainen kestämätön politiikka voi vielä aiheuttaa runsaasti harmeja. Nythän pelastuslaitokset ovat vielä kuntien rahoittamia, mutta maakuntauudistuksen yhteydessä rahoitus siirtyy valtiolle vuodesta 2019 alkaen. Siksi tapa, jolla rahoitusta lyhytjänteisesti rakennetaan, on erityisen kiinnostava.

Pelastustoimen uusi järjestämislaki on toukokuun ajan käsittelyssä eduskunnan hallintovaliokunnassa. Aivan lähiviikkoina valiokunta julkistaa näkemyksensä pelastustoimen uudistuksen suunnasta. Odotan, että hallintovaltiokunta ottaa jämäkän asenteen pelastustoimen riittävästi resursoidun kehittämisen puolesta. Muuta vaihtoehtoa ei ole.