Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Teoriaa, käytäntöä vai molempia?
14.06.2017

Teoriaa, käytäntöä vai molempia?

Ministeri Paula Risikko on heti toimikautensa alusta lukien ryhtynyt ansiokkaasti uudistamaan pelastustoimen koulutusjärjestelmää.

Ministeri on asettanut hankkeen selvittämään pelastustoimen osaamistarpeita, huomioiden jatkuvasti uudistuva toimintaympäristö.

Ministeri on todennut, että pelastustoimeen tulee luoda polku perustutkinnosta aina väitöskirjatasolle saakka. Hän on myös oikeassa sen suhteen, että meillä on suuri tyhjiö työpaikkatason lisä- ja täydennyskoulutuksessa.

Nyt on erinomainen mahdollisuus uudistaa koulutusjärjestelmää puhtaalta pöydältä. Toivon hartaasti, että tilaisuus käytetään rohkeasti hyödyksi. Nyt tarvitaan uutta ajatusta, innovaatiota sekä Bologna-prosessiin pohjautuva korkeakoulujärjestelmä, joka ottaa huomioon pelastustoimen lakisääteiset tehtävät.

En ole vakuuttunut siitä ajatuksesta, että pelastajatutkintoa uudistetaan ainoastaan ensihoidon näkökulmasta ja lähihoitajatutkinnolla. Tämä tarkoittaisi sitä, että pelastajatutkinnon suorittaneella olisi valmistuttuaan vähintään kolme toisen asteen tutkintoa takataskussa. Tämä ei kuulostaa kovinkaan rationaaliselta uudistukselta. Esimerkiksi monessa muussa oppilaitoksessa pelastajatutkintoon johtava kokonaisopiskeluaika johtaisi maisteri- tai tohtoritutkinnon alkumetreille. Jatkoväylän rakentaminen ja kokonaisopiskeluaika tulee ottaa huomioon uudistusprosessissa.

Toivottavasti työryhmällä riittää myös viisautta tarkastella naapuriviranomaisen leirissä toteutettua sekä opetusministeriön alaisuudessa toimivien muiden oppilaitosten koulutusuudistuksia.

Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia taitoja. Monitoimiammatissa tarvitsemme sekä teoriaa että käytännön taitoja.

Hätäkeskuspäivystäjien koulutustakaan ei pidä unohtaa. Pelastusopistolla on velvollisuus tuottaa ja kehittää hätäkeskuspäivystäjän peruskoulutusjärjestelmää. Jatkotutkinnon kehittämisestä on turha puhua, koska sellaista ei järjestetä hätäkeskussektorilla.

Aikanaan on päivystäjille annettu täydennyskoulutusta, joka valmensi vuoromestaritehtäviin. Tämä on jostakin syystä unohtunut ajan saatossa, mutta tarpeet hätäkeskuspäivystäjän jatkotutkintojen osalta eivät ole kadonneet mihinkään.

Pelastusopiston yksi tärkeimmistä kehittämisen kohteista on hätäkeskusammattilaisten perus- ja jatkotutkintojen resursointi ja uudistaminen. Hätäkeskustyö on ihan oma professionsa, johon tarvitaan alan oma koulutuspolku.  Eikä pidä unohtaa vaativassa hätäkeskusammatissa tarvittavaa lisä- ja täydennyskoulutusta.

Toivotan rohkeutta koulutusuudistustyöhön ja toivon, että henkilöstö otetaan mukaan valmistelutyöhön jo heti alkuvaiheessa!

Tunnisteet: koulutus