Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Perustietoa medialle > Palomiesten eläkeikä

Palomiesten eläkeikä

Palomiesten eläkeikä on sama kuin muillakin suomalaisilla. Vielä 80-luvun lopulla palomiehillä oli oma ammatillinen eläkeikä 55 vuotta, joka huomioi fyysisen työn raskauden ja henkisen rasittavuuden.

Kunnallisista ammatillisista eläkei’istä luovuttiin 1989, jolloin niiden piirissä olleet saivat valita säilyttävätkö he aikaisemman eläkeikänsä. Vuonna 1995 kuntasektorilla siirryttiin painotettuihin ammatillisiin eläkeikiin. Uusi painotettu ammatillinen eläkeikä oli 55- ja 65-vuoden välillä. Käytännössä kaikkien eläkeikä nousi ja useassa tapauksessa jopa merkittävästi.

Nykyään moni raskasta työtä pitkään tehnyt palomies joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle erilaisista fyysisistä vaivoista johtuen. Kevan tietojen mukaan vuosina 2000 - 2015 eläköityneistä palomiehistä 40 % jäi työkyvyttömyyseläkkeelle ja 60 % vanhuuseläkkeelle. Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden keski-ikä vuosina 2000 - 2015 oli 51,5 vuotta.

Vanhuuseläkkeen ikäraja nousi

Vanhuuseläkkeen alaikäraja nousi 1.1.2017 alkaen 63 vuodesta niin, että eläkeikää tulee lisää kolme kuukautta vuodessa. Esimerkiksi 1955 syntyneiden vanhuuseläkeikä on 63 vuotta ja 3 kuukautta ja 1962 syntyneiden 65 vuotta.

Vuoden 2025 jälkeen eläkeikä muodostuu elinajanodotteen mukaisesti siten, että työssä ja eläkkeellä oloajan suhde säilyy vuoden 2025 tasolla. Vanhuuseläkkeen alaikärajoja tarkistetaan vuodesta 2030 lähtien siten, että ikärajat nousevat enintään kaksi kuukautta vuodessa. Vastaavasti ikärajoja lasketaan, mikäli elinajanodote laskee. Kehitystä seurataan viiden vuoden välein.

Myös ammatillisen eläkeiän aikoinaan valinneiden eläkeikä nousee. Ammatillinen eläkeikä nousee vuodesta 2018 alkaen kolmella kuukaudella vuodessa, enintään yhteensä kaksi vuotta. Muutos koskee noin 400 palomiestä, joiden keskimääräinen eläkkeelle pääsemisikä on tällä hetkellä lähes 62 vuotta.

Selvitys Palomiesten eläkeiästä:

Kirsti Siekkinen, Harto Hakonen ja Eino Havas:
Ikääntyvän palomiehen terveys, työkyky ja eläköityminen.

Palomiesten eläkeikä ja pelastustoimen suorituskyky. Kirjallisuuteen pohjautuva selvitys.
Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö Likes. Jyväskylä 2008

Lyhyt versio [pdf]