Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Pelastustoimen työaikajärjestelmistä tehdään laaja-alainen selvitys
17.08.2017

Pelastustoimen työaikajärjestelmistä tehdään laaja-alainen selvitys

Palomiesliiton aloitteesta on perustettu työryhmä, joka tekee laaja-alaisen selvityksen pelastustoimen työaikajärjestelmistä. Tarkoituksena on kartoittaa pelastuslaitosten työaikakäytäntöjen nykytila sekä haasteet ja mahdollisuudet.

Työaikatyöryhmä perustettiin, koska pelastustoimen kentässä on tarve selvittää työaikajärjestelmiä huomattavasti laajemmin kuin mitä pelastustoimen uudistushankkeen Palveluiden tuottavuuden kehittäminen -alatyöryhmässä on selvitetty.

– Työajan kehittäminen ja arviointi pitää perustua tutkittuun tietoon ja laaja-alaiseen selvitykseen, siksi päätimme ryhtyä tähän selvitystyöhön, Palomiesliiton järjestön johtaja Kim Nikula toteaa.

– Perustettu työryhmä ei päätä eikä ota kantaa siihen, mikä olisi ”ainoa oikea” vaihtoehto pelastuslaitosten työaikajärjestelmäksi, vaan se pyrkii objektiivisesti tutkitun tiedon pohjalta selvittämään työaikajärjestelmien toimivuutta ja haasteita.

– Työryhmä voi myös antaa suosituksia työaikajärjestelmien kehittämiseksi, mikäli tällaista tarvetta selvityksessä ilmenee.

Selvitystyön aikana työaikatyöryhmä kuulee ja kutsuu työryhmään asiantuntijoita, toteuttaa tarvittaessa kyselyjä ja selvityksiä sekä kokoaa ja selvittää työaikajärjestelmiin liittyviä normeja, kirjallisuutta ja aiempaa tutkimustietoa. Asiantuntijoita kuullaan tarvittaessa muun muassa Työterveyslaitokselta, Kuntatyönantajista sekä henkilöstöjärjestöistä.

Työaikatyöryhmään nimitetään Palomiesliiton lisäksi pelastuslaitosten, pelastusjohtajien ja sisäministeriön edustajat. Palomiesliittoa työryhmässä edustaa järjestön johtaja Kim Nikula.

Lisätietoja:

Järjestön johtaja Kim Nikula, puh. 040 7161 805, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

17.08.2017
Tunnisteet: työaika