Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Mittarit käyttöön, kiitos!

Mittarit käyttöön, kiitos!

Pelastustoimen ajankohtaisseminaari pidettiin lokakuun puolivälissä Jyväskylässä. Seminaarissa käsiteltiin pelastustoimen ajankohtaisia asioita, joista mieleen jäivät innovaatiopalkitut sekä Pelastustoimen indikaattorit -hankeen tutkimusraportti, joka luovutettiin sisäministeriölle.

Vuoden 2017 innovaatiopalkinnon saivat Åbo Akademin tutkimusryhmä sekä Lapin pelastuslaitoksen ylipalomies Matti Salmi. Onnittelut vielä kerran palkinnon saajille.

Pelastustoimen indikaattorit -hanke on toteutettu laajana alan yhteisenä projektina. Koordinoijina ovat olleet Pelastusopisto ja tutkija Heidi Huuskonen. Palomiesliitto on ollut mukana työpajoissa, kehittämässä pelastustoimelle yhteisiä mittareita.

Sisäministeriön ja pelastusylijohtajan pitää varmistaa, ettei tutkimusraportti jää pöytälaatikkoon pölyttymään. Tulosten jalkauttamiseksi tulee käynnistää jatkohanke, jotta pelastustoimen strategian vaikuttavuutta päästäisiin mittaamaan vertailukelpoisilla indikaattoreilla koko valtakunnassa.

Tämä on haasteellinen tehtävä, koska jokaisella pelastuslaitoksella on aluepelastuslaitoksen keskuskuntaan pohjautuva strategia tai laitoksen oma toimintasuunnitelma. Niillä ei välttämättä ole mitään tekemistä pelastustoimen strategian (Turvallinen ja kriisinkestävä Suomi, SM:n julkaisu 18/2016) kanssa.

Indikaattorit eli mittarit ovat strategisen johtamisen osalta keskeinen väline, jolla mitataan organisaation toiminnan vaikuttavuutta ja tavoitteiden saavuttamista.

Toistaiseksi pelastustoimessa ei ole ollut käytössä keskeisiä mittareita, joilla olisi valtakunnallista ohjaavaa roolia.

Palokuolemia ja toimintavalmiusaikaa on toki mitattu jollakin tasolla, mutta pelastustoimen strategian onnistumisen mittaamisessa niillä ei ole ollut merkittävää roolia.

Miten pelastusviranomaisten toimintaa voidaan mitata samoilla indikaattoreilla, mikäli jokaisella pelastuslaitoksella on erilainen strategia, arvot ja missio?

Yhtä lailla on perusteltua kysyä, tukeeko organisaatiorakenne pelastustustoimen strategian toteutumista, mikäli sisäministeriö ei onnistu jalkauttamaan mittareita pelastuslaitoksissa?

Ja mikäli ei tue, niin pitäisikö yhteiskunnan varmistaa, että pelastusviranomaistoiminnassa olisi yhtenäiset käytännöt koko valtakunnassa? Tämän varmistaminen edellyttää selkeästi 18 maakuntaa suurempia hallintoalueita.

Toimitaan siis alan parhaaksi ja otetaan pelastustoimen valtakunnalliset mittarit käyttöön kaikissa pelastuslaitoksissa.

Tunnisteet: pelastusopisto