Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Ehjänä kotiin ensihoitotyöstä

Ehjänä kotiin ensihoitotyöstä

Useat tutkimukset osoittavat, että uhka- ja väkivaltatilanteet ovat jo arkipäivää ensihoitotyössä. Tätä viestiä olemme Palomiesliitossa kuulleet myös jäseniltämme, kentällä kiertäessämme.

Ensihoidon tehtävissä autetaan avun tarpeessa olevia ihmisiä ja pelastetaan ihmishenkiä. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi auttajat joutuvat uhkailun ja väkivallan kohteeksi. Yhtä lailla on vaikea ymmärtää, että ensihoitotyötä tekevän pahoinpitelystä seurauksena on sakkorangaistus – yleensä muutama sata euroa.

Julkista valtaa käyttävän virkamiehen väkivaltaisessa vastustamisessa rangaistusasteikko on tällä hetkellä neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta. Koska ensihoitotehtävissä ei käytetä julkista valtaa, säännöstä virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta ei sovelleta ensihoitotehtävissä edes viranhaltijoiden osalta.

Palomiesliiton mielestä riittävät rangaistukset antaisivat yhteiskunnassa viestin siitä, että väkivaltaa ei hyväksytä missään muodossa ensihoitotyötä tekeviä ensihoitajia ja palomiehiä kohtaan.

Rikoslain epäkohtaa lähdimme korjaamaan yhdessä Suomen Ensihoitoalan Liiton SEHLin kanssa. SPAL ja SEHL ajavat rikoslakiin muutosta, jossa ensihoitotyötä tekeviä kohtaan väkivaltaisesti käyttäytynyttä rangaistaisiin samalla asteikolla kuin virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen syyllistynyttä nyt rangaistaan.

Olemme asian tiimoilta talven ajan tavanneet kansanedustajia ja ministereitä. He ovat pääasiassa suhtautuneet lakimuutosaloitteeseen positiivisesti.

Erityisesti täytyy antaa kiitosta lakivaliokunnan puheenjohtajalle, kansanedustaja Kari Tolvaselle ja kansanedustaja Antti Rantakankaalle, jotka ymmärtävät täysin mistä asiassa on kysymys, ja ovat luvanneet antaa täyden tukensa asian eteenpäin viemisessä.

Vaikka vastaanotto onkin ollut hyvää, maaliin on vielä pitkä matka. Koska lakimuutokset ovat poliitikkojen käsissä, ne eivät etene sormia napsauttamalla. Monta mutkaa matkassa voi vielä ilmetä.

Teemme kuitenkin SPALissa ja SEHLissä asian eteen töitä ja viemme sinnikkäästi lakimuutosta eteenpäin. Nyt myös Tehy on liittynyt yhteistyöhömme mukaan, joten yhteisrintamamme on vahvistunut entisestään.

Yhdessä olemme vahvempia ja saamme enemmän aikaiseksi!