Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Koulutusuudistus hallitusohjelmaan

Koulutusuudistus hallitusohjelmaan

Pelastustoimen koulutusta pohtiva ryhmä esitti kaksi vaihtoehtoa koulutusjärjestelmän uudistamiseksi.

Ensimmäisen mallin mukaan pelastusalan ammattilaiset suorittaisivat nykyisen kaltaisen tutkinnon, jonka lisäksi he suorittaisivat lähihoitajatutkinnon. Toisessa vaihtoehdossa perustutkinto olisi AMK-tutkinto, johon olisi sisällytetty perustason tai ehkäpä hoitotason ensihoitotutkinto.

Palomiesliiton lausunto pohjautui jäsenistön kannanottoihin. Selkeä enemmistö kannatti koulutusjärjestelmän uudistamista AMK-vaihtoehdon mukaan. Lisäksi Palomiesliiton liittokokous on jo 2000-luvun puolivälistä alkaen tunnistanut pelastustoimen perustutkinnon osaamisprofiilin AMK-tutkinnoksi.

Työryhmän esittämä AMK-vaihtoehto on hyvä pohja, jota tulee jatkojalostaa edelleen. Yhtenä vaihtoehtona voisi toimia moduulijärjestelmä, jossa perustutkinnon aikana voi syventyä oman mielenkiinnon mukaan esimerkiksi hoitotason ensihoitoon, esimiestoimintaan, ennaltaehkäisevään työhön, hallinnollisen työhön jne.

Jatkotutkintojen näkökulmasta on olennaista, että perustutkintokoulutuksessa saadaan vahvat opiskelu- ja oppimistaidot. Lisäksi tulee varmistaa esimies- ja erikoistumisopinnot joko työpaikkakoulutuksena tai osana opiston lisäkoulutusohjelmaa.

Tämä puoltaa edelleen peruskoulutuksen uudistamista AMK-mallin mukaisesti.

On tärkeää varmistaa kädentaitojen sekä käytännön osaaminen peruskoulutuksessa. Tämä voidaan toteuttaa poliisin mallin mukaisesti vuoden kestävällä palkallisella kenttäjaksolla. Tällä ehkäistään krooninen sijaispula, joka sesonkiaikana tuntuu yllättävän pelastuslaitokset.

Bolognan prosessin mukaisesti Suomi on sitoutunut kolmiportaiseen tutkintojärjestelmään (AMK, YAMK ja tohtori). Tämä vie pohjan kolminkertaiselta toisen asteen tutkintovaihtoehdolta (lukio, pelastaja ja lähihoitaja).

Bolognan julistuksen tavoitteena on varmistaa koulutuksen laatu ja tutkintojen sekä opintojaksojen tunnistamisen helpottaminen EU:ssa. EU:ssa ei ole yhteisesti tunnustettua pelastusalan koulutusjärjestelmää.

Mikäli oikein visionääri haluaisi olla, niin Suomella olisi oiva mahdollisuus olla pelastusalan koulutuksen suunnannäyttäjä EU:ssa. Koulutuksen voisi nähdä jopa vientituotteena muille eurooppalaisille pelastusalan ammattilaisille.

Nyt tarvitaan sitä kuuluisaa johtajuutta pelastustoimessa. Ei ole enää kyse siitä, tarvitaanko koulutuksen uudistus, vaan siitä, että alan tulee yhdessä vaikuttaa hallitusohjelman kirjauksiin, jotta koulutusuudistukselle varmistetaan resurssit.

Mikäli pelastustoimi ei kykene uudistamaan koulutusjärjestelmää seuraavassa hallitusohjelmassa, on näköpiirissä turvallisuusviranomaisten yhteinen oppilaitosjärjestelmä. Ei tämäkään ole huono vaihtoehto, mutta haluammeko jatkossa kehittää pelastusalan koulutussisältöä alan tarpeet huomioiden?

Tunnisteet: koulutus