Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Uusia urapolkuja koulutusta kehittämällä

Uusia urapolkuja koulutusta kehittämällä

Koulutus on avainasemassa pelastusalan työurien kehittämisessä. Nyt kun alan koulutuksen uudistaminen on ajankohtaista, tulisi siinä antaa painoarvoa myös pelastusalan ammattilaisten urapolkujen kehittämiselle.

Moduuleista rakentuva koulutusjärjestelmä, jossa perustutkinto olisi AMK-tasoinen, antaisi pelastusalan ammattilaisille edellytykset opiskella ja kehittyä läpi oman työuransa. Ja varmistaisi jouhevamman siirtymisen pelastuslaitoksen eri tehtäviin, jos palomiehen tehtävissä ei enää pystyttäisi toimimaan.

Tällä hetkellä pelastusalan ammattilaisen työurapolku johtaa pääsääntöisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Seuraavaksi yleisin vaihtoehto lienee kouluttautuminen miehistöstä päällystöön. Pelastajatutkinnon suorittaneille se tarkoittaa, että päällystötutkinnon suorittaakseen hänen täytyy aloittaa opinnot ikään kuin alusta.

Ongelma poistuisi, jos koulutuspolku olisi jatkumo – kuten muillakin aloilla. Pelastaja AMK-tutkinnon jälkeen erikoistumisopinnot pätevöittäisivät alipäällystön virkoihin ja ylemmät korkeakouluopinnot asiantuntijatehtäviin sekä päällystön virkoihin – kuten sisäministeriö on yhtenä vaihtoehtona esittänyt. Myös alan ammattilaisten tie sisäministeriön pelastusosaston virkoihin helpottuisi.

Opintojen moduulimuotoisuus varmistaisi puolestaan sen, että erilaisiin asiantuntijatehtäviin voisi erikoistua helpommin, jos työura päällystötehtävissä ei tunnu omalta vaihtoehdolta. Erikoistua voisi esimerkiksi ensihoitoon, viestintään tai ennaltaehkäisevään työhön.

Koulutusjärjestelmää kehittämällä avautuisi pelastusalalla työskenteleville uusia mahdollisuuksia kehittää omaa työuraansa pelastuslaitoksissa – ja miksei myös pelastusalan ulkopuolisissa asiantuntijatehtävissä.

Palomiesliiton lisäksi maamme hallitus on oivaltanut koulutusjärjestelmän merkityksen pelastusalan työurien kehittämisessä. Hallitushan lupasi jo keväällä 2015 hallitusohjelmassaan, että pelastusalan ”urapolkuja kehitetään uudistamalla koulutusjärjestelmää”.

Lupaus näyttäisi matkan varrella unohtuneen, sillä nyt vaikuttaa siltä, että koulutusuudistuksen päätavoite olisikin sisällyttää terveydenhuollon ammattihenkilön pätevyys pelastajan perustutkintoon.

Kauniita sanoja ja lupauksia pelastusalan ammattilaisten työurien pidentämisestä on kuultu jo kymmeniä vuosia. Nyt on aika tehdä asian eteen jotakin konkreettista!

Tunnisteet: koulutus, työurat