Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Blogi: Kimin kynästä > Yhteistyöllä tuloksia ja työhyvinvointia

Yhteistyöllä tuloksia ja työhyvinvointia

Palomiesliiton liittokokous kokoontui 25-vuotisjuhlatunnelmissa. Oulussa valittiin liitolle hallitus ja vahvistettiin strategia sekä tavoitteet tulevalle hallituskaudelle.

Strategisena tavoitteena on muun muassa se, että SPAL on vetovoimainen ja vaikuttavuudeltaan vahva yhteistyökumppani.

Vahvaa yhteistyökumppanuutta kuulutti myös pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakka pelastustoimen ajankohtaisseminaarissa Tampereella. Kohvakka korosti ministeriön ja alueiden yhteistyön sekä inhimillisen pääoman ja osaamisen merkitystä.

Pohjois-Karjalan tuore pelastusjohtaja Viitaniemi toteaa lehden haastattelussa, että pelastustoimea tulisi kehittää yhteistyössä henkilöstön kanssa sekä paikallisella että valtakunnan tasolla. Meidän tulisi suunnitelmallisesti tunnistaa kehittämiskohteet, joita viedä yhdessä eteenpäin.

Sama tahtotila nousee järjestelmällisesti esille tapaamisissa pelastusalan järjestöjen kanssa. Järjestöillä on paljon osaamista ja tietoa käytettävissä pelastustoimen, ensihoidon sekä hätäkeskuksen kehittämiseksi. Näitä osaamisresursseja ei ole vara jättää hyödyntämättä.

On ilahduttavaa havaita, että meillä kaikilla toimijoilla on vahva tahtotila tehdä yhteistyötä ja ennen kaikkea kehittää pelastustoimea järjestelmällisesti ja strategisesti. Vahva tahtotila tulisi hyödyntää ja muuttaa voimavaraksi.

Yhteistyö, strateginen johtaminen, työterveys- ja työturvallisuustoiminta sekä innovaatiotoiminta ei etene pelkästään juhlapuheissa, blogeissa tai lööpeissä. Tarvitsemme järjestelmäperusteisen toimintamallin, jolla kykenemme systemaattisesti ja strategisesti johtamaan tahtotilaa suoritukseksi.

Se tarkoittaa, että pelastustoimessa olisi järjestelmä, jota voidaan aidosti ja tehokkaasti johtaa läpi työorganisaation.

Järjestelmäperusteinen toimintamalli perustuu yhdessä sovittuihin päämääriin ja tavoitteisiin. Malli vähentää työorganisaation sisäistä laadunhajontaa, luo tehokkaan oppimisympäristön, tasapainottaa vallan ja vastuun sekä maksimoi yhteistoiminnan mahdollisuudet.

Mallin käyttöönottaminen edellyttää SM:ltä strategista päätöstä, pelastusylijohtajan vahvaa sitoutumista sekä valtakunnallisen johtoryhmän (ohjausryhmän) perustamista. Ryhmässä toimialan keskeiset edustajat sitoutuvat yhteisymmärryksessä toimeenpanemaan konsernistrategiaa sekä luomaan yhteistä tilannekuvaa muuttuvasta toimintaympäristöstä.

Konsernistrategia, strateginen ajattelu ja johtaminen tarvitsevat järjestelmäperusteisen toimintamallin, jolla toimiala saadaan sitoutettua yhteisen päämäärän hyväksi. Lisäksi henkilöstöä tulee voimaannuttaa ja sitouttaa toimintaan mukaan paikallisella ja valtakunnan tasolla.

Hallitusohjelmatavoitteita, toimialan kehityshankkeita, työterveyttä ja työhyvinvointia sekä konsernistrategiaa johdetaan parhaiten systemaattisesti järjestelmäperusteisen toimintamallin ja toimialan yhteistyön pohjalta.

Yhdessä olemme enemmän, yhdessä olemme vahvempia!