Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Tulossa vaikeat sopimusneuvottelut
20.12.2017

Tulossa vaikeat sopimusneuvottelut

Kunnallisen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimusta käsittelevä TS-ryhmä kokoontui eilen 19. joulukuuta toisen kerran. Neuvottelutapaamisessa Palomiesliittoa edustanut edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola ennakoi, että tulossa on vaikea ja pitkä neuvottelukierros.

Liittokierrosta rasittaa kilpailukykysopimuksen perintö. Työmarkkinakeskusjärjestöjen sopimassa kikyssä sovittiin vuosittaisen työajan pidentämisestä 24 tunnilla ansiotasoa muuttamatta, työntekijöiden sosiaalivakuutusmaksujen korottamisesta sekä julkisen sektorin lomarahojen leikkauksesta 30 prosentilla vuosina 2017–2019.

Näihin heikennyksiin palkansaajat ovat nyt hakemassa neuvottelupöydästä kompensaatiota. Työnantaja puolestaan ei halua sitä antaa.

Eilisessä TS-ryhmässä palkansaajia edustavat pääsopijajärjestöt esittivät KT Kuntatyönantajalle omat sopimustavoitteet otsikkotasolla. Ne avataan tarkemmin seuraavassa kokouksessa, joka pidetään 9.1.2018. Lisäksi tapaamisessa käsiteltiin KT:n ja pääsopijajärjestöjen neuvottelutulosta yleistyöaikaa koskevien määräysten muuttamisesta.

Myös kunta-alan pääneuvotteluryhmä on kokoontunut jo kaksi kertaa. Pääsopijajärjestöt jättivät KT:lle omat yhteiset tekstitavoitteensa KVTES:n osalta 13.12. pidetyssä neuvottelutapaamisessa.

Kunta-alan neuvotteluissa Palomiesliiton pääsopijajärjestö on KoHo. Sen jäsenliittoja ovat SuPer, Tehy ja Palomiesliitto. SuPer ja Tehy vastaavat neuvottelutoiminnasta virka- ja työehtosopimuksen pääneuvotteluryhmässä ja sen alaisessa KVTES-ryhmässä ja Palomiesliitto TS-ryhmässä.

Lisätietoja:

Edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola, puh. 045 854 1989, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

20.12.2017
17.01.2018