Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Julkisella sektorilla ei päästy sopimukseen viime yönä
01.02.2018

Julkisella sektorilla ei päästy sopimukseen viime yönä

Kunta-alan ja valtion työ- ja virkaehtosopimusten neuvotteluissa ei saatu sopimusta aikaiseksi viime yönä. Neuvottelut jatkuvat edelleen molemmilla tahoilla.

Valtion sopimusneuvottelut jatkuvat jo tänään 1.2. Valtion neuvotteluissa on tapahtunut edistystä, mutta tekemistä riittää vielä sopimukseen pääsemiseen.

Kunta-alan neuvottelut sen sijaan ovat edenneet nihkeämmin. Pääneuvotteluryhmä kokoontuu seuraavan kerran lauantaina 3.2. Myös KVTES- ja TS-ryhmissä neuvottelut takkuilevat.

– TS-ryhmän neuvottelut ovat käytännössä odottavassa tilassa, ja pääsevät etenemään vasta, kun pääneuvotteluryhmässä on päästy eteenpäin, kertoo Palomiesliiton edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola.

Pääneuvotteluryhmässä neuvotellaan palkankorotuksista, jotka hyväksytään tai hylätään sopimuspöydissä, muun muassa TS- ja KVTES-ryhmissä. TS- ja KVTES-ryhmissä neuvotellaan työ- ja virkaehtosopimusten tekstisisällöistä.

Valtion neuvotteluissa Palomiesliiton neuvottelujärjestönä on Pardia ja kunta-alalla KoHo. Pääsopijajärjestö KoHon jäsenliittojen kesken on sovittu, että SuPer ja Tehy vastaavat neuvottelutoiminnasta virka- ja työehtosopimuksen pääneuvotteluryhmässä ja sen alaisessa KVTES-ryhmässä ja Palomiesliitto TS-ryhmässä. Palomiesliiton neuvottelijoita TS-ryhmässä ovat edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola ja järjestön johtaja Kim Nikula.

Palomiesliiton keskeinen tavoite neuvotteluissa on palkankorotus. Toinen keskeinen neuvottelutavoite koskee pelastustoimen työaikakysymystä, johon tulee saada jäsenistöä tyydyttävä ratkaisu.

Lisätietoja:

Edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola, puh. 045 854 1989, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

Järjestön johtaja Kim Nikula, puh. 040 716 1805, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

01.02.2018