Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Julkisen sektorin neuvotteluissa takapakkia

Julkisen sektorin neuvotteluissa takapakkia

Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimusten neuvottelut keskeytyivät sunnuntaina pääneuvotteluryhmässä. Neuvottelut keskeytyivät erimielisyyksiin lomarahaleikkausten kompensaatiosta.

Myös kunta-alan TS-ryhmässä neuvottelut ovat tällä hetkellä keskeytetty eikä neuvottelujen jatkosta ole sovittu. TS-sopimuksen osalta suurin kiistakysymys koskee liite 2:n työaikakysymyksiä. SPALin edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola ihmettelee KT:n haluttomuutta käydä rakentavaa keskustelua asiasta.

Osa ammattiliitoista ovat julistaneet kunta-alalla ylityö- ja vuoronvaihtokieltoja. Viranhaltijoiden osalta tällaiset rajoitetut työtaistelutoimet ovat kiellettyjä eikä Palomiesliitto ole tällä hetkellä ryhtymässä työtaistelutoimenpiteisiin minkään ammattiryhmän osalta. Liittohallitus kokoontuu huomenna päättämään Palomiesliiton jatkotoimista.

Palomiesliitto muistuttaa jäseniään neutraliteettioikeudesta. Se tarkoittaa, että lakon alaisia töitä ei tarvitse tehdä. Töitä, mitkä eivät normaalistikaan kuulu itselle.

Viikonlopun aikana otettiin myös valtion sopimusneuvotteluissa askelia taaksepäin. Palkansaajapuolen hämmästykseksi työnantajan esitykset viikonlopun neuvotteluissa olivat heikompia kuin aiemmin esitetyt. Valtion neuvotteluja jatketaan maanantaina aamupäivällä.

Valtion neuvotteluissa Palomiesliiton neuvottelujärjestönä on Pardia ja kunta-alalla KoHo. Pääsopijajärjestö KoHon jäsenliittojen kesken on sovittu, että SuPer ja Tehy vastaavat neuvottelutoiminnasta virka- ja työehtosopimuksen pääneuvotteluryhmässä ja sen alaisessa KVTES-ryhmässä ja Palomiesliitto TS-ryhmässä. Palomiesliiton neuvottelijoita TS-ryhmässä ovat edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola ja järjestön johtaja Kim Nikula.

Palomiesliiton keskeinen tavoite neuvotteluissa on palkankorotus. Toinen keskeinen neuvottelutavoite koskee pelastustoimen työaikakysymystä, johon tulee saada jäsenistöä tyydyttävä ratkaisu.

Lisätietoja:

Edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola, puh. 045 854 1989, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

Järjestön johtaja Kim Nikula, puh. 040 716 1805, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi