Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Hallituksen eläkepäätöksen perustelut käsittämättömiä
11.06.2009

Hallituksen eläkepäätöksen perustelut käsittämättömiä

SPAL: Palomiesliitto pitää valitettavana, ettei hallitukselta löytynyt rohkeutta ratkaista pelastushenkilöstön ikärakenneongelmaa.

Hallituksen perusteluista selviää, että päätös perustuu arvioihin siitä, miten muut ammattiryhmät tulisivat mahdollisesti reagoimaan, jos pelastushenkilöstön ammatillinen eläkeikä palautetaan.

- Kansalaisten turvallisuuteen liittyviä päätöksiä ei voi perustella tällaisilla arveluilla, joista ei ole esittää mitään tosiseikkoja. Tämä ei ole hallitukselta edellytettävää päätöksentekokykyä, puheenjohtaja Kim Nikula vastaa.

Palomiesliitto on tarjonnut ikärakenneongelman ratkaisuksi useita eri vaihtoehtoja ja niiden kustannusmalleja. Nyt esitetty linjaus ei sisällä minkäänlaisia arvioita siitä, millaisia resursseja työhön osoitetaan. Pelastustoimen turvallisuusvaje ei poistu.

- Miksi henkilöstön esittämä edullinen ratkaisu, joka olisi lisännyt yhteiskunnan turvallisuutta, ei kelpaa vaihtoehdoksi tässä taloudellisessa tilanteessa, Nikula kysyy.

Palomiesten urakehityksen vaihtoehtoja ryhdytään selvittämään selvitysmiehen johdolla. Palomiesliiton mukaan laajapohjainen kartoitus on tärkeää, jotta varmistetaan kaikkien osapuolten sitoutuminen hankkeeseen.

- Ikääntymis- ja työkykyasioissa on ollut hyvää vuoropuhelua ministeriöiden kanssa. Kentän näkemyksiä on kuultu, mutta valitettavasti on päädytty ratkaisuun, jolla ei ole tulevaisuutta. Kuntaministerin tavoite ratkaisusta, johon ei tarvitse palata ja johon kaikki voivat sitoutua, ei ole toistaiseksi toteutunut.

29.07.2011
03.08.2011