Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > Suomalaisia pelastusalan ammattilaisia Haitiin
15.01.2010

Suomalaisia pelastusalan ammattilaisia Haitiin

Kriisinhallintakeskus: Kriisinhallintakeskus on lähettänyt kuusi FRF-asiantuntijaa avustustehtäviin Haitin maanjäristysalueelle.

Sisäasiainministeriön päätöksellä Kriisinhallintakeskus lähettää kevyen majoitusmoduulin (Light Base Camp) Haitin maanjäristysalueelle. Majoitusmoduuli mahdollistaa 60 avustustyöntekijän telttamajoittamisen ja toimintaedellytykset alueella.

Suomesta lähetettävä avustusmoduuli on osa pohjoismaista IHP (International Humanitarian Partnership) -konseptia.

Suomesta moduulia lähtee viemään ja ylläpitämään neljästä pelastusalan ammattilaisesta koostuva miehistö, jotka ovat FinnRescue Finland (FRF) -koulutettuja.

Kansainvälisen pelastustoiminnan operatiivinen toiminta siirtyi sisäasiainministeriöltä Kriisinhallintakeskukselle vuonna 2009. FRF-muodostelma ja sen avustusmoduulit ovat tällä hetkellä 6-12 tunnin välittömässä lähtövalmiudessa kaikkialle maailmaan, oli sitten kyseessä luonnononnettomuus tai muu humanitaarinen avuntarve.

Kriisinhallintakeskus on lähettänyt myös kaksi tietoteknistä asiantuntijaa (ICT) tukemaan kansainvälistä pelastustoimintaa Haitin maanjäristysalueelle. Heidän tehtävänään on rakentaa ja ylläpitää tietoliikenneyhteyksiä maanjäristysalueella.

03.08.2011
Tunnisteet: kansainvälisyys