Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > SPAL: Palomiesten savualtistuksen vaaroja tutkittava lisää
05.09.2012

SPAL: Palomiesten savualtistuksen vaaroja tutkittava lisää

Palomiesten altistumista syöpää aiheuttaville savun ja noen komponenteille on vähennettävä kaikin mahdollisin keinoin.

Samalla on tarkemmin tutkittava, miten savusukeltaminen työtehtävissä ja harjoituksissa vaikuttaa suomalaisten palomiesten terveyteen, kuten syöpäsairauksiin.

Palomiesliitto on käynnistämässä yhteistyökumppaneiden kanssa tutkimusta, jossa selvitetään palomiesten altistumisia kenttätilanteessa. Tutkimus on jatkoa Kuopion Pelastusopistolla tehtyihin opettajien altistumistutkimuksiin.

- Pelastuslaitosten savusukellusta tekevä henkilöstö tulisi ilmoittaa ASA-rekisteriin, kuten Pelastusopiston opettajat jo ilmoitetaan. Ihmetyttää, miksi työnantaja ei ole näin jo tehnyt: savusukeltaminen ja sen harjoittelu on keskeinen osa palomiehen ammattia, Palomiesliiton puheenjohtaja Kim Nikula sanoo.

Työterveyslaitoksen ASA-rekisteri on syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien rekisteri. Siihen kuuluville henkilöille tehdään säännöllisesti biomonitorointi eli heidän altistumistaan mitataan erityisen tarkasti ja dokumentoidaan tutkimustulokset.

Palomiehet altistuvat syöpää aiheuttaville myrkyille suoraan sammutustilanteissa ja harjoitustilanteissa, mutta myös tilannepaikkojen ulkopuolella esimerkiksi likaisten sammutusasusteiden kautta, jolloin altistuminen voi olla hyvin pitkäaikaista. Suurin altistuminen saadaan ihon kautta.

Altistumista voidaan vähentää paineilmalaitteiden ja suojainten oikealla käytöllä sekä huolehtimalla riittävästä varusteiden vaihdosta ja pesusta.

Palomiesliitto on Turvallisuus-, Työhyvinvointi- ja Security-messuilla Tampereen messukeskuksessa 5.-7.9. osastolla C77.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Kim Nikula