Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > SPAL: Pelastamista ei saa vaarantaa talouden takia
30.11.2012

SPAL: Pelastamista ei saa vaarantaa talouden takia

Pelastuslaitosten valmiutta pelastaa ja ennaltaehkäistä onnettomuuksia ei saa heikentää kuntien taloustilanteen johdosta, totesi Palomiesliiton liittokokous.

Valtaosa Suomen pelastuslaitoksista valmistelee parhaillaan pelastustoimen palvelutasopäätöstä. Lakisääteisellä palvelutasopäätöksellä määritellään pelastustoimen tuottaman turvallisuuden taso. Päätöksessä osoitetaan, millainen henkilöstö, kalusto ja toimintavalmiusaika pelastuslaitosten toiminta-alueiden eri osissa seuraavina vuosina on.

Palvelutasopäätös valmistellaan yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Pelastustoimen virallinen valvontatehtävä on aluehallintovirastoilla, mutta kunnilla on pelastuslaitosten omistajina ja rahoittajina vastuullaan seurata palvelupäätöksen toteutumista.

Kuten ensihoidossa myös pelastustoimessa kansalaisia voidaan auttaa sitä tehokkaammin, mitä nopeammin pelastajat ovat paikalla. Määrältään riittävä ja asianmukaisesti koulutettu henkilöstö vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuinka tehokkaasti hälytystehtävissä pystytään pelastamaan ihmisiä ja omaisuutta.

Kaikissa hälytystilanteissa säästetään ihmishenkiä, kun uhreja pystytään auttamaan ja saamaan hoitoon nopeammin. Omaisuusvahingoissa nopealla toiminnalla pystytään rajaamaan vahinkojen laajuutta.

Pelastuslaitosten valmiutta pelastaa ja ennaltaehkäistä onnettomuuksia ei saa heikentää kuntien taloustilanteen johdosta. Lyhytnäköinen säästäminen voi vaarantaa pelastustoimen tason ja tuoda inhimillistä kärsimystä.

Palomiesliitto toivoo myös, että media seuraisi pelastustoimen päätöksentekoa aktiivisesti. Usein mediassa keskitytään yksittäisiin onnettomuusuutisiin.

Julkilausuma liittokokouksesta Rovaniemeltä 28.11.2012

30.11.2012