Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > TS-sopimukseen saatiin vuorokautinen työaikamalli
12.02.2018

TS-sopimukseen saatiin vuorokautinen työaikamalli

Palomiesliiton liittohallitus on hyväksynyt kunnallisten virka- ja työehtosopimusten neuvottelujen ratkaisun. Hyväksyttyyn TS-sopimukseen saatiin ensimmäistä kertaa vuorokausirytminen työaikamalli.

Uuteen TS-sopimukseen voi perehtyä Palomiesliiton ekstranetin etusivulla.

Jatkossa vuorokausityön käyttöönottaminen ei edellytä poikkeusluvan hakemista AVIsta. Uudesta TS-sopimuksen mukaisesta vuorokausityöaikamallista on sovittava paikallisesti, ennen kuin se voidaan ottaa käyttöön.

TS-sopimukseen kirjattiin myös, että 24 tunnin työvuorossa aktiivityötä saa olla pääsääntöisesti keskimäärin enintään 12 tuntia. Lisäksi 24 tuntia kestäneen työvuoron jälkeen voi osallistua koulutukseen.

Työpaikat joissa tehdään tällä hetkellä kaksivuorotyötä ja noudatetaan 40 tunnin viikkotyöaikaa, voivat jatkaa työrytmiä uudellakin sopimuskaudella. Muutoin sen käyttöönotto vaatii jatkossa paikallista sopimista.

KVTES:ssä sovitut palkankorotukset ovat yleisen linjan mukaisia.

Sopimuskauden ensimmäisenä vuonna toteutetaan 1.5. lukien yleiskorotus, joka on 26 euroa tai vähintään 1,25 prosenttia. Euromääräisenä korotus maksetaan 2 100 euron kuukausipalkkaan saakka ja sitä suurempiin palkkoihin korotus lasketaan prosentuaalisena. Ensi vuoden alusta lukien tulee paikallinen 1,2 prosentin suuruinen järjestelyerä ja huhtikuun alussa vielä yhden prosentin yleiskorotus.

Neuvotteluosapuolet sopivat paikallisesta tuloksellisuuteen perustavasta kertaerästä. Lomarahaleikkausta korvaavan kertaerän suuruus on kuntatyöntekijälle 9,2 % kuukauden varsinaisesta palkasta. Korvaus maksetaan tammikuussa 2019 ja siihen on varattu 135 miljoonaa.

Lisäksi uudessa sopimuksessa palkallinen isyysvapaa nousi kuudesta 12 arkipäivään ja tilapäinen hoitovapaa koskee jatkossa alle 12 vuotiasta lasta, kun se ennen koski alle 10 vuotiasta.

Sopimuskausi kestää vuoden 2020 maaliskuun loppuun.

Lisätietoja:

Edunvalvontajohtaja Pasi Jaakkola, puh. 045 854 1989, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

Järjestön johtaja Kim Nikula, puh. 040 716 1805, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

12.02.2018