Etusivu > Palomiesliitto > Viestintä > Uutisarkisto > ERICAn käyttöönotto on uuvuttanut hätäkeskuspäivystäjiä
23.08.2019

ERICAn käyttöönotto on uuvuttanut hätäkeskuspäivystäjiä

Hätäkeskuspäivystäjien uupumisen tunteet ovat lisääntyneet tänä vuonna. Uupumuksen taustalla on ERICA-hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönotto.

Uuden ERICA-järjestelmän oppiminen, sen käyttö tositilanteessa ensimmäisten kuukausien ajan sekä vanhoista hälytysohjeista poisoppiminen on ollut haastavaa ja väsyttävää. Uupumuksen tuntemukset ovatkin lisääntyneet päivystäjien keskuudessa Hätäkeskusammattilaisten liitto HALin luottamusmiehiltä tulleen palautteen perusteella.

Hätäkeskuspäivystäjien henkistä painetta ovat lisäksi lisänneet muutamien yhteistyöviranomaisten kommentit julkisuudessa, joissa on kyseenalaistettu päivystäjien osaaminen, Palomiesliiton työmarkkinalakimies Jari Koivuluoma kertoo. Koivuluoma vastaa HALin luottamusmiesten kouluttamisesta ja neuvonnasta.

– Ensihoidon, pelastuksen ja poliisin kiireellisten tehtävien määrien nousu ERICAn käyttöönoton jälkeen ei johdu päivystäjistä vaan jatkuvasti kehitettävistä vastuuviranomaisten riskianalyysien määrityksistä, Koivuluoma painottaa.

Perinteisesti hätäkeskuksissa työssä jaksamisen ongelmat liittyvät jaksotyöhön. Työvuorojärjestelyn rikkonaisuus yhdistettynä vuorojen pituuteen ja jaksotyön luonteeseen aiheuttavat yhdessä ongelmia työssäjaksamiseen.

Lisätietoja:

Työmarkkinalakimies Jari Koivuluoma, puh. 040 6802 112, etunimi.sukunimi@palomiesliitto.fi

Tunnisteet: hal, hätäkeskus